5 pontban a tanítványok szerzéséről

2021.05.05

Avagy hogyan jutottam el a mennyiségitől a minőségi oktatásig

Amikor kezdő nyelvtanárként elindultam a pályán, nyelviskolákon keresztül oktattam, így a tanítványok szerzése nem okozott gondot. A nyelviskola mindig ott volt a hátam mögött.

Ebben a bejegyzésben a 2017 körüli időszakról írok, amikor megerősödött bennem az elhatározás, hogy rövidebb-hosszabb kitérők és próbálkozások után, visszatérek a magántanításhoz, de ezúttal a saját kezembe veszem az irányítást, és nem hagyatkozom nyelviskolákra.

1. Szájhagyomány

Kezdetben szájhagyomány útján, ismerősök, barátok ajánlása révén jöttek hozzám a nyelvet tanulni, nyelvvizsgázni vágyók, de közben egyre többet törtem a fejemet azon, hogy ha később valóban komolyan, teljes állásban akarok magántanítani, nem hagyatkozhatok csupán a véletlenre. Mert lássuk be, az ajánlás eléggé esetleges módszer, az induláshoz viszont rendszeres bevételre, több tanítványra lesz szükségem.

Belevetettem hát magamat a blogok világába, keresgélni kezdtem az interneten, és rá is akadtam jónéhány magántanári szolgáltatásokat kínáló oldalra, ahová viszonylag kis összeg fejében lehetett regisztrálni.

Az induláshoz szükséges alapfeltételek adottak voltak: tapasztalatom üzleti és általános angol nyelv oktatásában, az oktatás helyszíne és a laptop.

Tudtam, ha regisztrálok ezeken az oldalakon, véget ér a barátok által nyújtott biztonságos referenciák kora, idegen emberekkel fogok találkozni, az egyetlen szűrő a magántanári honlap és az időközben elkészült honlapom lesz. Elsőre, bevallom, kissé ijesztőnek tűnt a gondolat, hogy idegeneket kell beengedni a lakásomba, de a határozott cél ott lebegett a szemem előtt, így semmi sem tántoríthatott el.

Némi gondolkodás után két magántanári oldalt választottam ki - a maganoktatas.hu-t és később a tutimagantanar.hu-t -, ahová 2017 végén regisztráltam.

2. Hirdetések, avagy fókuszban a növekedés

Úgy esett e lehetőségre a választásom, hogy előtte több oldalt is megvizsgáltam, megnéztem, mikor indultak, mekkora a látogatottságuk, hány tanár regisztrált az oldalon, és milyen előfizetési csomagjaik vannak.

Laikusként nekem ezek voltak a kiindulópontjaim, és a számításaim be is igazolódtak. Mindkét oldal nagy látogatottságú, könnyű a regisztráció, jó az ügyfélszolgálat, és az előfizetési csomagok ára sem vágja földhöz az embert, de a befektetett pénz különben is pillanatok alatt megtérül. Mindig vannak akciók, és ilyenkor ugyanazért az összegért fél vagy akár egy évre is elő lehet fizetni.

Az alap előfizetési csomagok havi, negyedéves, féléves vagy éves konstrukciók. Kezdetben próbaképpen negyedévre fizettem elő, majd később - mivel komolyan gondoltam a magántanítást -, elindítottam a hosszabb hirdetési időszakot.

Számomra is hihetetlen volt, de nagyon hamar - 1-2 hónap alatt - összejött a megfelelő számú tanítvány, ezért azt mondom, induláskor mindenképpen érdemes befektetni hirdetésbe, amíg ki nem alakul a megfelelő bevételt hozó ügyfélkör.

3. A hirdetés tartalma

Amikor eldöntöttem, hogy hirdetni fogom a nyelvoktatási szolgáltatásaimat, körülnéztem a fent említett oldalakon, vajon milyen bemutatkozókat írnak magukról a kollégák, milyen árakat és szolgáltatásokat kínálnak.

Sokféle hirdetést láttam: volt vicces óra, szexis fotó, kissé unalmasnak ható és végtelen hosszúságú bemutatkozás, nagyon alacsony és nagyon magas óradíj.

Én azonban szerettem volna inkább az arany középutat követni, feltöltöttem hát egy mosolygós arcképet, majd összeállítottam egy korrektül megfogalmazott, barátságos és tömör bemutatkozást. A biztonság kedvéért azért megmutattam néhány ismerősömnek is, mielőtt feltöltöttem volna, mert több szem, többet lát.

Az óradíjat hosszas összehasonlítgatás után állapítottam meg. (Azóta hogy megváltozott a gondolkodásom ezen a területen is!)

Miután mindezeket feltöltöttem az oldalra, csodák-csodájára, néhány nap múlva elindultak az e-mailek.

4. Kapcsolatfelvétel

A kommunikáció e-mailben kezdődött: az érdeklődő leírta néhány sorban, hogy mit szeretne, milyen nyelvvizsgára, egyéb kihívásra készül, ezután én e-mailben válaszoltam, majd telefonon felvettük a kapcsolatot, megbeszéltük az óra helyét és idejét, és az adott időpontban a kedves tanítvány megjelent.

Emlékszem, az első hirdetés útján érkező tanítványomat egy állásinterjúra készítettem fel, és rögtön maratoni hosszúságú, 3 órás szeánszokkal indultunk hetente 2-3 alkalommal.

Az első néhány óra után rájöttem, hogy bizony szükségem lesz egy jobb és gyorsabb laptopra, mivel sajnos a tanítványnak eltört a karja, így azonnal át kellett állnunk online oktatásra. Ezzel máris két legyet ütöttem egy csapásra, beindult az online oktatás is!

2017 végén, nem sokkal a hirdetések indulása után, már 4-5 rendszeres tanítványom volt, akik heti 1-2 órát vettek tőlem, így gyorsan tele lett a "táncrendem", és hamarosan napi 3-4 órát adtam délutánonként. Akkoriban csak délután tartottam az órákat, mert délelőtt még a főállásomban dolgoztam.

5. Előtérben a minőségi szempontok

A szolgáltatásaim gyorsan annyira népszerűek lettek, hogy egy idő múlva már el kellett utasítanom az érdeklődők egy részét, illetve nem újítottam meg a hirdetést sem. Ez volt a "magas óraszámok időszaka", amiről egy korábbi blogbejegyzésben már írtam.

2019 év elején jutottam el arra a pontra, amikor láttam, hogy a délelőtti főállás nélkül is megáll a lábán a vállalkozásom, és ekkor végre felmondtam.

Ebben az időben kezdtem el foglalkozni a "smart" oktatással: leszűkítettem a tanítványaim körét, a célközönségemet, a sokféleségtől egy kicsit hátra léptem, újragondoltam az óradíjaimat, bevezettem a bérletes oktatást, és sok más újdonságot.

Van kedved velem kalandozni, a "smart" munkamódszereket és technikákat kipróbálni, megtapasztalni?

Ha igen, dolgozzunk együtt!

Nézz körül a honlapomon, és Facebook-oldalamon.

Foglalj időpontot a 20 perces ingyenes konzultációra, és nézd meg, megfelelő út-e számodra a közös munka.

Ha tetszett a poszt, oszd meg másokkal is!