A csodatévő nyelvtanár és a heti egy nyelvóra esete

2021.07.24

Azaz hogyan kezeld azt a tanítványt, aki órákon kívül nem foglalkozik a nyelvvel, és az órákra sem készül?

Pályám során háromféle tanítvánnyal találkoztam:

1. típus: a Spontán - beszélgetős órákat vesz, teljesen rám bízza magát, a témát és a tananyagot is, a célja, hogy szinten tartsa a nyelvtudását, és fejleszthesse a kommunikációt

2. típus: a Céltudatos - célja üzleti, szakmai nyelvvizsga, állásinterjúra készülés, prezentáció, ezért hajlandó tenni is, készül, gyakorol, házi feladatot is kér

3. típus: az Elégedett - célja nyelvvizsga, állásinterjú, prezentáció, azaz fejlődni szeretne, de órákon kívül semmit sem tesz a célért (nem ír fogalmazást, nem hallgat hangzó anyagokat feladatokkal, nem old teszteket). (

A bejegyzésben a 3. csoportba tartozókkal szeretnék foglalkozni.

Ők azok, akik nem gyakorolnak, nem tesznek bele semmilyen plusz energiát, nem akarnak házi feladatot, ám, ha mégis kapnak plusz feladatot, nem oldják meg.

Hetente mindössze egy alkalmat hajlandóak szánni a nyelvtanulásra, értsd: a nyelvvizsga felkészülésre. Bármennyire is szorítja őket az idő, és talán érzik is a tudás hiánya miatti nyomást, mégsem gondolják, hogy ennél többre, ennél nagyobb energia befektetésre lenne szükségük.

Mivel felnőtteket oktatok, tisztában vagyok vele, hogy esetükben ennek hátterében gyakran az időhiány áll, de olyan egyetemista tanítványom is akadt már, aki úgy érezte, tökéletesen elég, ha csak az órán látja az angol nyelvkönyvet.

Pedig ennyi sosem elég. Különösen akkor nem, ha a tanítványnak nyelvvizsga célja van a közeljövőben. Ilyen helyzetben próbálom megértetni velük, hogy legalább napi 1, de inkább 2 órát kell foglalkozni a témakörökkel, a tesztek megoldásával, a gyakorlással, ha biztosra akar menni a nyelvvizsgán.

Emlékszem, kezdetben milyen kínosnak éltem meg ezeket a beszélgetéseket, mert mégis csak a tanítvány valamely hiányosságára hívtam fel a figyelmet, de mára alaposan belejöttem. J

Ám csodát tenni nem tudunk, bármilyen szuper módszerekkel és eszközökkel dolgozunk is nyelvi coach-ként vagy nyelvtanárként. Helyettük megtanulni sajnos nem tudjuk a nyelvet, és különben is azt szokták mondani, hogy a tanár/coach csak kinyitja az ajtót a tanítvány előtt, bemenni neki kell rajta...

Van, aki belátja ezt, de van, aki nem.

Az évek során megfordult nálam néhány tanítvány, aki kimondatlanul, de engem okolt a kudarcáért, ám azt nem volt hajlandó elismerni, hogy ő nem sokat tett a siker érdekében, vagy amit tett, az sajnos nem volt elég.

Különös dolog a nyelvtanulás

Az emberek hajlandóak úgy gondolkodni róla, hogy á, ez is olyan, mint a kerékpározás vagy az úszás. Egyszer megtanultam, halálom napjáig menni fog. Vagy mint a történelemtanulás: elolvasom, bemagolom, kész, tudom.

A nyelv azonban más tészta: készség, amivel rendszeresen foglalkozni kell, órák keretében és azon kívül is. Folyamatosan megfelelő ingerekkel - filmekkel, zenével, podcastokkal, könyvekkel - kell körülvenni magunkat, hogy elmerülhessünk az adott kultúrában.

A program alapú tanfolyamok és coaching foglalkozások ezért hasznosak: az órákon a tanítvány konkrét problémáival foglalkozunk, folyamatosan - órákon kívül is - érik őket a kommunikációs ingerek, és a programoknak mindig szerves részét képezik a házi feladatok, és az órán kívüli munka is.

Nyereség tanítványnak és tanárnak

Ezzel a módszerrel a tanítványok csak nyerhetnek: többször lelkesen mesélték a tanítványaim, mennyivel jobb és könnyebb nekik, ha az óra előtt elkészítik a házi feladatot, megoldják a feladatokat, elolvassák az olvasmányt. Nem ismeretlen számukra a tananyag, hozzá tudnak szólni, mert ismerősek a szavak, és gyakorolták a nyelvtani szerkezetet is. A legnagyobb nyereség pedig e közös folyamat végén egy sikeres vizsga vagy prezentáció.

Ráadásul a módszer a tanár kezébe is ad egy jól használható eszközt: a számonkérhetőséget, amivel finoman emlékeztethetjük őket előző alkalommal tett ígéretükre (házi feladat!), így rávehetjük őket, hogy legközelebb gyakoroljanak, aktívabban tegyenek a saját sikereikért.

Ezzel pedig biztosíthatjuk, hogy a tanítvány közelebb kerül céljai megvalósításához, és érzi, hogy ezért mindent meg is tett.

Érdekel a program-alapú oktatás? Szeretnél nemcsak órákban, hanem csomagokban és programokban is gondolkodni?

A mentoráláson ezzel a területtel, és még sok más "smart" ötlettel is foglalkozunk.

A részletekről itt olvashatsz bővebben.

Dolgozzunk együtt!